Tillbaka med tåget hemmavid över söndagen. Det är alltid en fröjd att mötas av vårt kära stationshus, som också är Kungsbackas äldsta stenbyggnad. Stationen ritades av arkitekten Hans Hedlund och slog upp portarna den 1 september 1888 i samband med att Göteborg-Hallands Järnväg stod klar.I Badhusparken har grönskan börjat spricka ut på allvar. Våren doftar och förnimms som bara våren gör på mina gamla nordhalländska breddgrader. Det är som jag åter kan känna barndomens annalkande skolavslutning i luften och hägringen av ett långt, lustfyllt sommarlov.Badhusparkens klassiska fontän, Glädjens källa, hälsar ett sprudlande välkommen. Fontänen, som renoverades häromåret, har stått i parken sedan 1901 och skänktes till Kungsbacka av den Göteborgsbaserade VVS-firman A J G Bissmark när stadens vattenverk invigdes 1897.Nu har jag tagit upp landsvägsracern (ja, via tåget!) från Långö till mitt hyrda förråd på Green Storage i Hede. Denna säsong är det Halland från cykelsadeln som gäller. Fixar man Lygnern runt som i yngre år?Givetvis tog jag en liten tur på hojen och susade runt kring Hede, Tölö och Gårdskulla. En härlig feeling! Här bevistar jag mitt forna kvarter på Järnvägsgatan, ett kulturmiljöklassat egnahemsområde från mitten av 1930-talet.